Pengenalan
Dewasa ini, pendidikan
adalah perkara yang menjadi keutamaan. Kualiti pendidikan sering sahaja menjadi
kritikan sesetengah pihak, kualiti pendidikan perlu dipelihara oleh sesebuah
negara. Untuk memastikan kualiti pendidikan terpelihara guru merupakan fokus
utama. Guru adalah pendidik dan juga sebagai pengasuh kanak-kanak yang akan menjadi
warisan kebudayaan dan ilmu pengetahuan untuk kemajuan negara pada masa depan.
Guru memainkan peranan yang amat penting. Selain menyampaikan ilmu, segala tingkah
laku guru akan menjadi contoh teladan kepada murid-murid. Oleh yang demikian, guru
mestilah mempunyai sifat dan kualiti peribadi, profesional dan sosial yang baik
dan murni. Hanya guru yang mempunyai tatasusila yang tinggi berjaya menjalankan
tugas sebagai pendidik dengan lebih sempurna.
Sifat
dan kualiti peribadi
Sifat dan kualiti
peribadi seorang guru adalah amat penting kerana guru menjadi contoh kepada
murid-murid. Seseorang guru yang baik mestilah memiliki sifat dan kualiti seperti
berikut:
- 1. Jenaka:
Apabila seseorang guru
itu mempunyai sifat jenaka, ini akan membawa suasana riang gembira kepada
murid-murid dalam bilik darjah. Dengan adanya gelak ketawa dalam bilik darjah
akan membuatkan guru tersebut disukai dan sering didekati oleh murid-muridnya.
Perhubungan guru dengan murid akan terjalin erat dan ini sangat baik dalam konteks
pengajaran dan pembelajaran. Dengan sifat jenakanya, guru dapat menjadikan
pelajarannya lebih menarik dan berkesan.
- 2. Baik hati dan bertimbang rasa:
Sikap baik hati dan
bertimbang rasa seseorang guru amatlah dihargai oleh murid-murid. Murid-murid
akan belajar dalam suasana yang tenteram, yakin dan senang hati.
- 3. Sabar:
Seseorang guru yang
penyabar adalah guru yang mampu mengawal kemarahan dan mengawal perasaan diri.
Guru ini tidak mudah meradang dalam apa jua keadaan. Guru yang mudah
menunjukkan kemarahnya tidak akan dapat menjalin perhubungan yang erat dengan
murid-muridnya. Akibatnya, sifat kurang sabar ini akan menjejaskan pengajaran dan
pembelajaran. Seterusnya murid-murid tidak menyukai guru tersebut dan tidak meminati
pelajaran yang diajar oleh guru tersebut.
- 4. Bertanggungjawab:
Tugas yang diamanahkan
kepada guru untuk mengajar murid-murid adalah amat penting. Oleh yang demikian,
sifat bertanggungjawab mestilah ada di dalam diri seseorang guru. Hal ini
secara tidak lagsung akan membolehkan guru sentiasa berusaha menjalankan
tugasnya dengan sempurna.
- 5. Yakin
Sifat kurang yakin yang
ada pada guru sendiri adalah merupakan salah satu faktor yang menyebabkan
wujudnya masalah disiplin di dalam bilik darjah. Hal ini kerana guru yang
mempunyai sifat yakin tidak akan merasa takut apabila guru membuat satu-satu tindakan
atau keputusan. Murid-murid akan menghormati guru yang boleh mengambil tindakan
yang tegas.
- 6. Kepimpinan
Murid selalu akan
menganggap guru sebagai pemimpin yang baik yang akan diikutinya. Oleh yang
demikian, seseorang guru haruslah mewarisi sifat kepimpinan agar murid-muridnya
akan mematuhi segala tunjuk ajar. Selain itu, guru yang mempunyai kualiti
kepimpinan mempunyai tarikan yang tersendiri terhadap murid-muridnya. Dengan kualiti
kepimpinan ini, segala aktiviti pembelajaran akan dapat dijalankan dengan licin
dan berkesan.
Sifat dan kualiti profesional
Sifat dan kualiti
profesional yang tinggi mestilah ada pada seseorang guru yang bertauliah. Aspek
ini penting kerana guru yang mempunyai sifat dan profesional yang tinggi akan
dapat melakukan dan melaksanakan tugasnya dengan berkesan. Walaupun seseorang
guru memiliki ijazah daripada unversiti
mereka, tidak semestinya mereka merupakan guru yang baik. Antara sifat dan
kualiti yang mesti ada pada guru supaya dapat menyampaikan pelajaran dengan
cekap dan berkesan ialah :
- 1. Ingin tahu
Sifat ingin tahu yang
ada pada diri seseorang guru akan mendorong seseorang guru itu sentiasa
berusaha untuk menambahkan ilmu pengetahuannya. Guru akan selalu mempelajari
dan menyesuaikan diri dalam perubahan-perubahan, baik daripada aspek kurikulum mahupun
kaedah mengajar demi kepentingan pekerjaannya sebagai guru.
- 2. Pengetahuan ikhtisas
Seseorang yang ingin
menjadi guru mestilah menjalani kursus yang ditetapkan oleh Kementerian
Pendidikan Malaysia. Hal ini demikian kerana seseorang guru itu mestilah
bertauliah, iaitu layak menjadi seorang guru dalam erti kata yang sebenar. Guru
mestilah dilengkapkan dengan pelbagai jenis ilmu pengetahuan seperti ilmu
psikologi kanak-kanak, ilmu kaedah mengajar, kurikulum, mata pelajaran dan
sebagainya. Guru-guru yang melengkapkan diri dengan pelbagai pengetahuan
ikhtisas ini adalah guru yang telah memperolehi kualiti profesional dalam
konteks pendidikan.
- 3. Suka membaca
Guru mestilah
memperolehi ilmu pengetahuan yang luas dan mendalam sebelum menyampaikan
pelajaran. Selain itu, guru juga mestilah yakin semasa menyampaikan dan menyebarkan
ilmu kepada murid. Walau bagaimanapun, objektif ini hanya dapat dicapai sekiranya
guru gemar membaca. Hal ini demikian kerana sifat suka membaca adalah kriteria
yang penting untuk mempertingkatkan kualiti profesional seseorang guru.
- 4. Kemahiran bertutur
Antara faktor yang
mempengaruhi keberkesanan guru menyampaikan pelajaran ialah kemahiran bertutur.
Guru yang mempunyai pertuturan yang jelas dan terang akan membolehkan murid
mendengar pelajaran yang diajarnya dengan tepat dan sebaliknya pertuturan guru
yang kurang baik akan menyebabkan penyampaiannya kurang jelas. Apabila penggunaan sebutan dan tatabahasa yang
digunakan adalah betul, murid-murid tidak akan tersilap. Oleh yang demikian, kemahiran
bertutur merupakan salah satu kualiti profesional yang penting bagi seseorang
guru.
- 5. Daya ingatan
Daya ingatan yang baik boleh membantu guru
menyampaikan pelajaran yang sepenuhnya mengikut perancangan yang telah
disediakan. Oleh yang demikian, murid-murid tidak akan ketinggalan sebarang isi
pelajaran penting yang disampaikan oleh guru. Daya ingatan yang baik adalah
antara syarat penting untuk mempertingkatan kualiti profesional seorang guru.
- 6. Daya usaha
Kualiti daya usaha
seseorang guru dapa mengelakkan daripada terperangkap dengan masalah yang akhirnya
akan menyebabkan murid-murid bosan untuk belajar. Guru yang mempunyai kualiti
profesional akan selalu dan sentiasa berfikir dan mencuba pendekatan atau kaedah
yang baru supaya pengajarannya menarik dan berkesan.
Sifat
dan kualiti sosial
Tugas dan kewajipan
guru tidak terhad di dalam bilik darjah sahaja. Seseorang guru juga hendaklah
melakukan kerjasama sesama guru lain untuk meningkatkan kemajuan pelajaran dan
pendidikan murid-murid di sekolah. Selain itu, imej guru dapat dipertingkatkan
sekiranya guru sentiasa melibatkan diri secara aktif dalam kegiatan masyarakat
seperti menyertai aktiviti pergerakkan belia dan sukan, badan kebajikan,
kebudayaan dan sebagainya. Oleh yang demikian, konsep guru yang berjaya pada
masa sekarang bukan hanya ditinjau dari segi sifat dan kualiti peribadi dan
profesional semata-mata, tetapi juga dari segi sosial. Antara sifat dan kualiti
sosial seseorang guru ialah :
- 1. Budi pekerti
Hal ini termasuk
kelakuan bersopan santun semasa bergaul denagan rakan- rakan sejawat atau
semasa menyertai aktiviti dalam masyarakat. Seseorang guru yang mempunyai sifat
ini akan sentiasa dihormati dan disanjungi oleh orang ramai.
- 2. Ramah mesra
Sifat ramah mesra
merupakan stu kualiti yang perlu ada untuk mendapat kerjasama orng lain. Sifat
ini juga akan sentiasa akan menyebabkan murid- murid suka berdamping rapat
dengan guru itu.
- 3. Merendah diri
Sifat merendah diri
adalah sifat kebalikan daripada sikap sombong. Orang tidak suka akan bergaul
dengan orang yang sombong. Oleh itu, sifat merendah diri merupakan salah satu
kualiti sosial yang perlu ada seseorang guru.
- 4. Semangat berbakti
Seorang guru yang
mempunyai semangat berbakti akan sentiasa disanjung oleh guru lain. Sifat ini merupakan
salah satu kualiti sosial yang murni bagi seseorang guru.
- 5. Jujur
Sikap jujur bertentangan
dengan sikap menipu. Guru yang jujur akan menjalankan tugas dengan penuh
dedikasi baik di dalam bilik darjah mahupun di luar bilik darjah. Sifat
kejujuran merupakan salah satu kualiti sosial yang murni. Seorang guru yang
mempunyai sifat kejujuran akan dihormati boleh orang lain. Guru yang jujur akan
berusaha bersungguh-sungguh supaya hasil kerjanya mencapai tahap cemerlang.
Secara umumnya,
seseorang guru yang mempunyai sifat dan kualiti sosial yang murni dapat
diperhatikan daripada keadaan yang berikut:
Murid-murid suka berdamping rapat dengannya.
Rakan-rakan sejawat suka bergaul dengannya.
Guru itu melibatkan diri secara aktif dalam kegiatan sosial.
Memberi sumbangan secara sukarela serta dengan penuh dedikasi.
Rakan-rakan sejawat suka bergaul dengannya.
Guru itu melibatkan diri secara aktif dalam kegiatan sosial.
Memberi sumbangan secara sukarela serta dengan penuh dedikasi.
Kesimpulan
Sebagaimana yang telah
diterangkan, guru adalah pendidik. Guru memainkan peranan menyebarkan ilmu
kepada murid-muridnya. Oleh itu, seorang guru mestilah mempunyai segala sifat
yang telah dinyatakan dan haruslah terus menyemai dan memupuk sifat serta kualitinya
sendiri di dalam usaha menjalankan tugasnya sesuai dengan seorang pendidik serta
penyebar ilmu pengetahuan dan kebudayaan negara. Hanya guru yang memiliki sifat
dan kualiti yang murni dan bernilai sahaja dapat menjalankan tugas dan memikul
tanggungjawab dengan sempurna dan penuh dedikasi.
No comments:
Post a Comment